پوکه معدنی

پوکه معدنی چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟ پوکه معدنی درجه 1

فهرست مطالب

پوکه معدنی چیست؟

در این مقاله به سوال پوکه معدنی چیست پاسخ می دهیم. اگر در رابطه با کوه های آتشفشان و نحوه فعالیت آن ها اطلاعاتی داشته باشید حتما می دانید که از مواد مذاب خارج شده از این کوه ها، انواعی از سنگ ها به وجود می آیند.

که در این میان یکی از انواع سنگ ها با ساختاری جالب و وزنی سبک، پوکه معدنی نام دارد. پوکه های معدنی به واسطه خواص ویژه ای که دارند در موارد زیادی از حمله ساختمان سازی، کشاورزی و نیز صنعت بسیار پرطرفدار است. در ادامه این مطلب هر آنچه را که لازم است درباره پوکه معدنی بدانید، در اختیار شما همراهان عزیز قرار خواهیم داد.

تعریف پوکه معدنی

پوکه معدنی یک نوع سنگ معدنی است که در فرآیندهای استخراج معادن به عنوان محصول فرعی تولید می‌شود. این سنگها در اثر تخریب، خردایش یا آسیاب کردن سنگهای معدنی ایجاد می‌شوند. پوکه‌های معدنی به صورت ذرات کوچکی شکل می‌گیرند که معمولاً از قطر 2.5 سانتی‌متر تا 0.1 میکرون متغیر است.

این ذرات معمولاً دارای سطح ناهمواری هستند و می‌توانند به صورت گلوله‌ای، قرصی یا پیله‌ای باشند. جنس پوکه‌های معدنی نیز متنوع است و می‌تواند از موادی مانند سنگ آهک، سنگ گرانیت، سنگ بزل و غیره به دست آید. ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی پوکه‌های معدنی ممکن است بسته به منشأ و ماده اولیه تشکیل دهنده آنها متفاوت باشد.

از پوکه‌های معدنی به عنوان مواد ساختمانی و پرکننده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای رایج شامل مصارف در بتن ساختمانی، آسفالت، سیمان، ساخت و سازهای آبی و حفاری‌های نفت و گاز است. پوکه قروه به عنوان یک مواد پرکننده مقاوم در برابر فشار و حاصل از فرآیندهای صنعتی استخراج معادن، عملکرد بهبود دهنده و ویژگی‌های فیزیکی مواد ساختمانی را بهبود می‌بخشد.

پوکه معدنی چیست
پوکه معدنی چیست

نحوه تشکیل پوکه معدنی

پوکه معدنی یا پوکه‌های آتشفشانی، به مواد رسوبی اشاره دارند که به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی و عملیات زمین‌شناسی در نتیجه تجزیه و ترکیب سنگ‌های آتشفشانی و انفجارها به وجود می‌آیند. این پوکه‌ها به دلیل خرد شدن سنگ‌های آتشفشانی به ذرات کوچک تشکیل می‌شوند و اغلب دارای خواصی مانند متخلخل بودن، دانسیته متوسط و رنگ‌های متنوع هستند.

یکی از عوامل اصلی تشکیل پوکه‌های معدنی، فعالیت‌های آتشفشانی است. آتشفشان‌ها هنگامی که فعالیت خود را آغاز می‌کنند، مواد ذوب شده و سنگ‌های آتشفشانی را به فضای اطراف منتقل می‌کنند. سپس، این مواد در اثر تماس با هوا و آب خنثی شده و به شکل پوکه‌هایی کوچک خرد می‌شوند که به نام پوکه معدنی شناخته می‌شوند.

پوکه‌های معدنی در مکان‌های مختلفی از جمله حوضه‌های آتشفشانی، ساحل‌ها و بر روی سطح زمین پیدا می‌شوند. این پوکه‌ها معمولاً در اطراف مناطق فعالیت‌های آتشفشانی و نزدیک به منابع آبی قرار دارند که به عنوان منبع تأمین آب برای فرآیند تجزیه سنگ‌ها و تشکیل پوکه‌ها عمل می‌کنند.

در نتیجه، فعالیت‌های آتشفشانی می‌تواند منجر به تشکیل پوکه‌های معدنی بسیاری شود که از آنها به عنوان منابع مهمی در صنایع مختلف از جمله ساختمانی، راه‌سازی و کشاورزی استفاده می‌شود.

فرایند استخراج پوکه معدنی

استخراج پوکه‌های معدنی یک فرایند پیچیده و چند مرحله‌ای است که برای بهره‌برداری از این منابع طبیعی انجام می‌شود. پوکه‌های معدنی، سنگ‌های رسوبی خرد شده هستند که اغلب شامل ذرات مختلفی از جمله شن، ماسه و مواد سنگین مانند آهن و مس می‌شوند. فرایند استخراج پوکه‌های معدنی به دلیل استفاده‌های گوناگونی که این مواد دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مرحله یک: کاوش و یافتن معدن

فرایند استخراج پوکه‌های معدنی ابتدا با کاوش برای یافتن ذخایر پوکه‌ها آغاز می‌شود. این مرحله شامل بررسی‌های جغرافیایی و ژئوشیمیایی است که به منظور تشخیص و مشخص‌کردن میزان و جایگاه ذخایر پوکه‌های معدنی در زیرزمین صورت می‌گیرد.

مرحله دو: استخراج و حمل مواد معدنی

پس از شناسایی معدن، فرایند استخراج آغاز می‌شود. این شامل استفاده از تجهیزات مختلفی از جمله ماشین‌آلات حفاری، بارگیری و حمل‌ونقل است. در این مرحله، پوکه‌های معدنی از زمین خارج شده و به وسیله تجهیزات مخصوص به محلی مناسب برای پردازش و آماده‌سازی برای حمل و نقل می‌شوند.

مرحله سه: پردازش و استفاده

در این مرحله، پوکه‌های معدنی پس از حمل به محل پردازش، ابتدا خرد و سپس پس از غربال‌گری و تصفیه، آماده استفاده در صنایع مختلف می‌شوند. این پوکه‌ها به عنوان مواد اولیه در تولید مصالح ساختمانی، سیمان، آسفالت، کفپوش، و دیگر محصولات ساختمانی به کار می‌روند.

فرایند استخراج پوکه معدنی
فرایند استخراج پوکه معدنی

به طور خلاصه، فرایند استخراج پوکه‌های معدنی از جمله فرآیندهای اساسی است که برای تأمین نیازهای مختلف صنایع و ساختمان‌سازی اجرا می‌شود و نقش اساسی در تأمین مواد اولیه برای این صنایع دارد.

مزیت استفاده از پوکه معدنی

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، امروزه استفاده از پوکه های معدنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما دلیل این استقبال از پوکه معدنی قروه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم از آنجاییکه این نوع از دانه های سنگی دارای وزن بسیار سبکی هستند، استفاده از آن ها در بخش ساختمان سازی می تواند موجب افزایش استحکام سازه شود.

همچنین اینکه تخلخل این دانه ها در سطح قابل قبولی قرار است و به همین واسطه می توان گفت که درجه سختی کار، بسیار بالا است. پوکه اسکوریا نوعی از پوکه های معدنی به شمار می رود که از سرد شدن مذاب آتش فشان ها ایجاد می شود و به دلیل سختی بالایی که دارد می توان در انواع کاربرد های پر اهمیت از آن استفاده کرد.

از این مقاله هم دیدن فرمایید: https://fa.wikipedia.org/

کاربرد پوکه معدنی در گذشته

از آنجاییکه دانه های سنگی از نوع پوکه دارای وزن سبک هستند، به خوبی می توانند به عنوان پر کننده فضای خالی بین مصالح به کار رود. کاربرد پوکه معدنی موضوعی نیست که به تازگی به آن دست پیدا کرده باشند. بلکه در سال های بسیار دور نیز استفاده از این دانه های سبک مشاهده شده است.

تا جاییکه موارد کاربرد پوکه های معدنی حتی در سال ۲۷۳ پیش از میلاد نیز به چشم می خورد که این موضوع نشان از قدمت تاریخی این نوع از مصالح دارد. بندر سازی، ساخت ورزشگاه کلوزیوم، ساخت کلیسای صوفیای استانبول، و نیز ساخت معبد پانتئون از مواردی است که استفاده از پوکه معدنی در ساخت آن ها به چشم می خورد.

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی

پوکه های معدنی دارای انواع مختلف با اندازه های متفاوت است و بر همین اساس می توان کاربرد های متفاوتی را برای آن متصور بود؛ در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

  • برخی از انواع پوکه های معدنی دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند که به دلیل این خاصیت می توان از آن ها برای کف سازی ساختمان استفاده کرد؛ در واقع این نوع از پوکه ها با ابعاد بسیار ریزی که دارند، به خوبی می توانند فضای لازم را برای ایجاد کف سازه فراهم کنند.
  • یکی از خواص پوکه های معدنی مربوط به خاصیت عایقی آن ها است؛ به این صورت که فضای خالی میان دانه ها مانع از عبور صوت خواهد شد. این خاصیت پوکه ها باعث شده است تا از آن به عنوان نوعی عایق صوتی در سازه های مهم بهره گرفته شود‌.
  • همچنین اینکه ساختار پوکه های معدنی به گونه است که به خوبی می تواند مانع از انتقال حرارت شود؛ به دلیل چنین خاصیتی، می توان از پوکه های معدنی به عنوان پوشش دهنده لوله های حرارتی بهره گرفت که البته برای این منظور باید از پوکه هایی با ابعاد 2 تا 40 میلی متر استفاده کرد.

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

کاربرد دانه های سبک پوکه ای تنها به ساختمان سازی محدود نمی شود بلکه به دلیل خواص ویژه این دانه ها، کشاورزی نیز می تواند به عنوان یکی دیگر از موارد کاربرد پوکه ها شناخته شود. در بخش کشاورزی معمولا به دانه هایی نیاز خواهد بود که قدرت جذب آب بالایی داشته باشد به طوریکه بتواند میزان مصرف آب را به کمترین میزان ممکن کاهش دهد.

 به دلیل وجود چنین خاصیتی در پوکه های معدنی، استفاده از این دانه ها در بخش کشاورزی بسیار پرکاربرد تشخیص داده می شود تا به این ترتیب علاوه بر کاهش مصرف آب، بازدهی بالایی را نیز از کشاورزی به دست آورد. ناگفته نماند که علاوه بر ساختمان سازی و کشاورزی می توان از موارد دیگری نیز همچون سد سازی و اسکله سازی به عنوان دیگرموارد کاربرد پوکه های معدنی نام برد.

کاربرد پوکه معدنی در صنعت

علاوه بر کاربرد های ویژه ای که برای پوکه های معدنی در ساختمان سازی و کشاورزی نام بردیم، برخی دیگر از کاربرد های دانه های پوکه مربوطه به صنعت است؛ جاییکه از این دانه ها به سبب مقاومت حرارتی فوق العاده بالا، در ریخته گری استفاده می شود.

مقاومت این دانه ها به اندازه‌ای است که قابلیت مقاومت در برابر آتش را دارد و به همین دلیل به پوکه های معدنی، سنگ های  نسوز نیز گفته می شود. جالب است بدانید که خواص ویژه پوکه ساختمانی سبب حذف مواد زائد در آب می شود که همین موضوع خود زمینه ساز استفاده از این دانه ها به عنوان نوعی فیلتر کننده در تصفیه آب شده است.

ویژگی های پوکه معدنی

  • اصلی ترین خاصیت پوکه های معدنی که سبب گستردگی موارد کاربرد آن هم می شود، مربوط به وزن سبک دانه ها است که این موضوع خود زمینه ساز افزایش مقاومت در ساخت می شود.
  • انواع پوکه معدنی در رنگ ها و اندازه های مختلف در دسترس هستند که با توجه به خاصیت این دانه ها از آن ها در موارد مختلفی استفاده می شود.
  • پوکه های معدنی به دلیل خاصیت تحمل دمای بسیار بالایی که دارند، به خوبی می توانند در برابر آتش سوزی از خود مقاومت نشان دهند.
  • نقطه ذوب و درجه سختی این دانه ها به ترتیب ۱۳۴ درجه سانتیگراد و ۷۵۰ عنوان شده است.
  • مقاومت بسیار بالای بتن تولید شده از پوکه های معدنی از دیگر ویژگی های بارز این دانه های سبک به شمار می رود.
  • قابلیت انبساط و انقباض پوکه ها به شدت بالا است.
  • در مکان هایی که پوکه های معدنی به کار رفته اند، حشرات قابلیت نفوذ ندارند.
  • مقاومت سازه های ایجاد شده با پوکه های معدنی بیشتر از سازه های سیمانی خواهد بود.
  • و در نهایت نیز اگر بخواهیم پوکه های معدنی را از لحاظ قیمتی بررسی کنیم باید بگوئیم که از لحاظ قیمتی خرید این دانه ها بسیار مقرون به صرفه است.

اصلی ترین خواص پوکه معدنی

پوکه معدنی دارای ویژگی‌های متعددی است که آن را برای کاربردهای مختلف در صنایع ساختمانی و غیره مناسب می‌سازد. برخی از اصلی‌ترین ویژگی های پوکه معدنی عبارتند از:

  1. سبکی: پوکه معدنی به دلیل سبکی خود، باعث کاهش وزن نهایی مواد ساختمانی می‌شود. این ویژگی می‌تواند در کاهش بار وزنی سازه‌ها و ساختمان‌ها مؤثر باشد.
  2. پایداری حجمی: پوکه معدنی باعث کاهش تغییرات حجمی در محصولات ساختمانی می‌شود. این ویژگی به دلیل سطح ناهموار و ساختار داخلی پوکه‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند در کاهش ترک‌ها و تغییر شکل ناشی از تغییرات حرارتی و رطوبتی مفید باشد.
  3. پوروسیته: پوکه معدنی دارای ساختار پوروس است که به معنای وجود حفره‌های خالی در داخل ذرات است. این پوره‌ها باعث افزایش میزان جذب آب و هوا توسط پوکه می‌شوند و از تراوایی آنها نیز استفاده می‌شود.
  4. پایداری مکانیکی: پوکه معدنی دارای پایداری مکانیکی بالا است و می‌تواند به مقاومت فشاری مواد ساختمانی کمک کند. با توزیع مناسب پوکه در ماتریس مواد، میزان استحکام و مقاومت مکانیکی ساختمان را افزایش می‌دهد.
  5. توانایی زیست‌پذیری: برخی از پوکه‌های معدنی، به خصوص پوکه‌های سیمانی، دارای خاصیت زیست‌پذیری هستند. این به این معنی است که پوکه معدنی در صورت دورانداخته شدن در محیط طبیعی قادر است به طور طبیعی تجزیه شده و به محیط بازگردد.

این ویژگی‌ها باعث شده است که پوکه‌های معدنی به عنوان ماده‌ای مورد استفاده در صنایع ساختمانی، آسفالت، بتن و سیمان، حفاری‌های نفت و گاز و ساختمان‌های آبی بسیار مفید باشند.

پوکه معدنی چگونه تشکیل می شود
پوکه معدنی چگونه تشکیل می شود

بافت اسفنجی در پوکه معدنی

ایجاد بافت اسفنجی در پوکه های معدنی وابسته به نحوه تشکیل آن ها در دل زمین است. در این رابطه باید بگوئیم که خروج مواد مذاب از دل زمین و قرار گرفتن آن ها در مجاورت هوای محیط، با خروج گاز ها از مواد همراه خواهد بود.

این خروج گاز از مواد مذاب سرد شده، موجب به وجود آمدن حفره های کوچکی می شود که بافت اسفنجی مانند را نتیجه می دهد‌. جالب است بدانید که تمایز میان پوکه های معدنی و دیگر سنگ ها از طریق وجود این بافت اسفنجی قابل مشاهده است و از طرف دیگر همین خاصیت نیز سبب بروز برخی از ویژگی ها در پوکه های معدنی مانند پوکه پرلیت شده است.

با انواعی از پوکه های معدنی آشنا شوید

دانه هایی پوکه در انواع مختلف با اندازه ها و خاصیت متفاوت تولید می شوند به همین دلیل برای آشنایی بیشتر، در ادامه به انواع پوکه معدنی به همراه توضیح مختصری از آن ها می پردازیم.

پوکه فندقی

اندازه پوکه فندقی بسیار ریز بوده و به واسطه این خاصیت معمولا از این نوع پوکه در بستر سازی کف ساختمان استفاده می شود؛ همچنین اینکه از دیگر موارد کاربرد این پوکه می توان به شیب سازی سقف اشاره کرد. این نوع از پوکه به دلیل مقاومت بالا در برابر عبور صوت و حرارت، توانسته است حجم زیادی از موارد کاربرد پوکه را به خود اختصاص دهد.

پوکه عدسی

وزن پوکه عدسی معمولا کمتر ۷۰۰ کیلوگرم در متر مکعب بوده و نیز از لحاظ اندازه، به ابعاد ۱۰ تا ۱۵ میلی متر تولید می شود. مقاومت پوکه عدسی به شدت بالا است و بر همین اساس کاربرد آن حول مواردی می چرخد که نیاز به مقاومت بالایی وجود داشته باشد.

پوکه نخودی

مقاومت پوکه نخودی به شدت بالا است به طوریکه در مقایسه با انواع پوکه های دیگر توانسته است نتیجه مطلوب تری را از خود نشان دهد. وزن این دانه ها کمتر از ۷۰۰ کیلوگرم و نیز ابعاد آن به اندازه ۱۰ تا ۱۵ میلی متر عنوان شده است.

پوکه ماسه ای

از لحاظ ظاهری پوکه ماسه ای بسیار ریز دانه بوده به طوریکه ابعاد آن در حدود ۱ تا ۵ میلی متر عنوان شده است؛ همچنین اینکه از لحاظ وزنی نیز بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد. با توجه به خواص ویژه این نوع از پوکه های معدنی، معمولا از آن ها برای ساخت بتن استفاده می شود. همچنین اینکه برای ساخت بلوک های دیواری نیاز به پوکه های مقاوم احساس می شود که به همین منظور در این مورد نیز از پوکه های ماسه ای کمک گرفته می شود.

پوکه سیاه (بادامی)

حتما تا به حال سنگ پا را از نزدیک دیده اید؛ این سنگ ها نمونه بارزی از پوکه بادامی یا پوکه سیاه به شمار می روند. شیب بندی پشت بام ساختمان ها و نیز دیوار چینی سازه ها از جمله موارد کاربرد پوکه سیاه عنوان شده ‌است که در کنار این موضوع در ساخت آب نما نیز از این نوع پوکه ها بهره گرفته می شود.

پوکه مخلوط

پوکه مخلوط به پوکه ای گفته می شود که از ترکیب چندین نوع پوکه معدنی به دست می‌آید. بسیاری از ساختمان سازان ترجیح می دهند برای ساخت مصالح مورد نیاز خود از ترکیب چند پوکه استفاده کنند. به این ترتیب آن‌ها می توانند خواص مختلف انواع پوکه را با هم دربیامیزند و پوکه ای مناسب برای ساختمان داشته باشند.

بهترین پوکه معدنی در ایران را بشناسید

معدن سنگ های پوکه معدنی قروه واقع در استان کردستان به عنوان یکی از بهترین معادن از لحاظ استخراج پوکه های معدنی با کیفیت شناخته شده است. به دلیل موقعیت قرار گیری کوه های آتش فشان در ایران، تولید پوکه های معدنی در وضعیت مناسبی قرار دارد و در این میان پوکه شهر قروه خوش می درخشد.

پوکه معدنی بهترین بار
پوکه معدنی بهترین بار

 پوکه شهر قروه به دلیل خواصی همچون تخلخل بسیار بالا، درجه سختی قابل قبول، وجود املاح معدنی و نیز وزن کم توانسته است جایگاه ویژه ای را در میان انواع پوکه معدنی به خود اختصاص دهد.

 البته فراموش نکنید که گاهی برخی از سودجویان با بهره گیری از نام پوکه معدنی قروه اقدام به فروش سایر پوکه های معدنی می کنند؛ به همین منظور پیشنهاد می شود که اگر قصد خرید این پوکه ها را دارید، حتما از مراکز معتبر و با سابقه خرید نمایید. لازم به ذکر است که behtarinbar.com بدون توجه به محدودیت مکانی آماده ارسال سفارشات شما در کمترین زمان ممکن خواهد بود.

قیمت پوکه معدنی

همانطور که گفتیم پوکه های معدنی دارای انواع مختلف با ابعاد متفاوت است که علاوه بر این تفاوت ها، تفاوت در کیفیت و خواص پوکه ها نیز مشهود است؛ به همین دلیل طبیعی است اگر انواع این مصالح در قیمت های مختلف به فروش برسند اما چیزی که از اهمیت ویژه ای برای ما برخودار خواهد بود این است که بهترین پوکه با قیمت مناسب خریداری گردد. قطعا پوکه های با کیفیت دارای طول عمر بیشتری هستند و نیز میزان سیمان مصرفی را در بتن کاهش می دهد که همین موضوع خود موجب صرفه جویی در هزینه های بعدی خواهد شد. شما میتوانید در این صفحه قیمت پوکه معدنی را ببینید.

خرید پوکه معدنی

حال که به پاسخ سوال ” پوکه معدنی جه نوع سنگی است” رسیدید و با کاربرد های آن آشنا شدید، با اطمینان بیشتری می توانید برای کاربرد مورد نظر خود اقدام به خرید پوکه معدنی کنید‌. اگر قصد خرید انواع پوکه ها را دارید پیشنهاد می شود که در ابتدا از میزان کیفیت محصول اطمینان حاصل نمایید.

لازم به ذکر است که شرکت استخراج و توزیع پوکه معدنی بهترین بار آماده خدمات رسانی به شما مشتریان گرامی در سراسر کشور  و در سریع ترین زمان ممکن است. در صورتیکه در رابطه با نوع و حجم پوکه مورد نیاز خود دچار تردید شده اید، کارشناسان مجرب در بهترین بار آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان هستند. همچنین برای اطلاع از قیمت دقیق محصولات به همراه تخفیفات ویژه پیمانکاران می توانید با شماره های مرکز بهترین بار تماس حاصل فرمائید.

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی یکی از سنگ‌های معدنی است که خواص و کاربردهای متعددی دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پوکه معدنی چگونه تشکیل می شود؟

پوکه معدنی بر اثر فعالیت‌های کوه‌های آتشفشان به وجود می‌آید. گدازه‌های مذاب آتشفشان پس از سرد شدن باعث تشکیل پوکه معدنی می‌شوند.

پوکه معدنی چه کاربردهایی دارد؟

پوکه معدنی در ساختمان سازی و عمران کاربردهای زیادی دارد. از این سنگ همچنین در صنایع مختلفی مانند نساجی، راه‌سازی، پزشکی و… استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

پوکه ساختمانی چیست و چگونه آن را تهیه کنیم

قیمت پوکه معدنی، ساختمانی و صنعتی | خرید پوکه معدنی با تخفیف ویژه

پوکه صنعتی چیست؟ | تفاوت آن با پوکه معدنی

پوکه قروه | پوکه معدنی قروه با کیفیت ترین پوکه در ایران

با بهترین پوکه معدنی در ایران و ویژگی‌ها و کاربردهایش آشنا شوید

وزن مخصوص پوکه معدنی چقدر است

فوم بتن بهتر است یا پوکه؟ (مقایسه فوم بتن و پوکه)

پوکه شیب بندی و نحوه شیب بندی و کف سازی ساختمان با پوکه

4.9/5 - (8 امتیاز)

 برای خرید، سفارش و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس:

09188714252

 برای خرید، سفارش و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس:

09188714252

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 17 =